Eerste dag naar stage! - Reisverslag uit Turku, Finland van Sam Luppens - WaarBenJij.nu Eerste dag naar stage! - Reisverslag uit Turku, Finland van Sam Luppens - WaarBenJij.nu

Eerste dag naar stage!

Door: Sam Luppens

Blijf op de hoogte en volg Sam

23 April 2014 | Finland, Turku

Oeps.. gisteren vergeten mijn reisverslag te maken. Gisteren zijn we dus mee geweest naar de school van onze tutor. Eerst hebben we een improvisatie les gevolgd we moesten allemaal verschillende opdrachtjes doen. Tussen de middag hebben we bij Lassi op school gegeten we kregen een bonnetje en daar konden we een hele maaltijd van halen, het leek een beetje op zo'n buffet uit een Amerikaanse high school film. Na het eten zijn we nog even naar Lassi zijn klas gegaan om iets te vertellen over onze school en wat nou eigenlijk de verschillen zijn. 's middags zijn we nog even lekker gaan winkelen en 's avonds hebben we een poging gedaan tot lasagne maken maar dit was een beetje mislukt helaas hihi.

Vandaag dus onze eerste dag stage we zijn vanmorgen met de bus naar stage gegaan, we moesten er om 9 uur zijn maar we wilde er wel wat eerder zijn op de eerste dag dus we waren er uiteindelijk om kwart voor 9. Klaus legde ons even uit op welke groepen we stonden en bracht ons daarna naar onze groep. Sanne,Judith & Sanne staan alle 3 op een groep met kinderen van 3-5, Judith en Sanne Pelders staan samen op 1 groep omdat er op de andere groep al veel stagiaires waren. Ik zelf sta op de groep met de kleinste kinderen van het kinderdagverlbijf tot 3 jaar. Toen ik op de groep kwam waren de kinderen nog even vrij aan het spelen maar na een paar minuten ging de helft van de kinderen met 1 leidster naar de slaapkamer om een goedemorgen rondje te doen, ik ging mee om hiernaar te kijken en het was best leuk. Eerst gingen ze tellen met hoeveel kindjes ze daar zaten. Na het tellen gingen ze een soort van spelletje/liedje doen met een vissenkom die op een prikbord was geplakt, ze zongen het liedje en elke keer mocht een kindje er een visje op plakken. ik kon het best goed volgen omdat ze telde tot 4 vissen en ik ken de Finse woorden voor 1 t/m 5 gelukkig al :D. Nadat ze dit rondje met alle twee de groepjes kinderen hadden gedaan gingen we buiten spelen. Als de kinderen naar buiten gaan worden ze echt goed aangekleed, ze krijgen een ski broek aan, een vest, een jas, een muts en handschoenen. Vandaag was het best wel koud maar gisteren was het best warm en we zagen dat alle kinderen toen ook zo dik aangekleed waren.Het is wel echt een super groot buiten terrein met een apart stukje voor de kleinste kinderen wat is afgeschermd met een laag hek er rond om heen. Ik denk dat we ongeveer van 10 tot kwart voor 11 buiten gespeeld. Ze gaan hier al voeg eten tussen de middag, om 11 uur al. De kinderen krijgen warm eten tussen de middag en de leidsters dus ook. Vandaag kregen de kinderen gekookte aardappels met vissticks en salade. Ik mocht ook gewoon mee eten en het was erg lekker :). Na het eten gingen alle kinderen naar bed, ze hebben hier hele andere bedjes dan bij ons hier hebben ze gewoon bedjes op de grond zonder hekjes of iets eigenlijk best gek om te zien. Ook blijven alle leidsters bij de kinderen zitten tot dat ze slapen, soms gaan ze zelfs bij de kinderen liggen als ze echt niet willen gaan slapen. Als alle kinderen dan slapen wisselen ze elkaar af om een uur of anderhalf uur pauze te gaan houden. Toen alle kinderen weer wakker waren kregen ze weer eten, bij de andere groepen kregen de kinderen een broodje met ham en komkommer maar bij mij op de groep kregen ze een bordje Brinta en een stukje stokbrood met ham en een komkommertje. Na dit eten gingen de kinderen weer buiten spelen ( ze spelen hier namelijk gemiddeld 3 uur op een dag buiten !! ) Toen alle kinderen weer dik ingepakt waren mochten wij naar huis want wij lopen stage tot 3 uur. Na stage zijn we nog even een rondje gelopen door het winkelcentrum daar in de buurt. We zijn terug gegaan met de bus en hebben nog even wat boodschappen gedaan. Vanavond hebben we macaroni gemaakt en deze was gelukkig wel goed :D. Verder hebben we een beetje geluierd want het was een lange,leerzame en vermoeiende dag.
Morgen mogen we weer ! :)
hyvää yötä